Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; WP_MatchesMapRegex has a deprecated constructor in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/class-wp.php on line 634 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; Translation_Entry has a deprecated constructor in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/pomo/entry.php on line 14 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; POMO_Reader has a deprecated constructor in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/pomo/streams.php on line 12 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; POMO_FileReader has a deprecated constructor in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/pomo/streams.php on line 120 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; POMO_StringReader has a deprecated constructor in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/pomo/streams.php on line 175 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; POMO_CachedFileReader has a deprecated constructor in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/pomo/streams.php on line 221 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; POMO_CachedIntFileReader has a deprecated constructor in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/pomo/streams.php on line 236 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; WP_Widget_Factory has a deprecated constructor in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/widgets.php on line 544 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/pomo/translations.php on line 202 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; NZS_Comments_Widget has a deprecated constructor in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-content/themes/ninezeroseven/assets/php/custom-widgets.php on line 7 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; NZS_Responsive_Video has a deprecated constructor in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-content/themes/ninezeroseven/assets/php/custom-widgets.php on line 134 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; NZS_Flickr_Widget has a deprecated constructor in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-content/themes/ninezeroseven/assets/php/custom-widgets.php on line 295 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; NZS_Big_Ad has a deprecated constructor in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-content/themes/ninezeroseven/assets/php/custom-widgets.php on line 439 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; NZS_Ad_Small has a deprecated constructor in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-content/themes/ninezeroseven/assets/php/custom-widgets.php on line 579 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-content/themes/ninezeroseven/assets/php/custom-widgets.php on line 126 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-content/themes/ninezeroseven/assets/php/custom-widgets.php on line 285 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-content/themes/ninezeroseven/assets/php/custom-widgets.php on line 429 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-content/themes/ninezeroseven/assets/php/custom-widgets.php on line 569 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-content/themes/ninezeroseven/assets/php/custom-widgets.php on line 791 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/pomo/translations.php on line 202 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; S2_Form_widget has a deprecated constructor in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-content/plugins/subscribe2/include/widget.php on line 2 Treningstips fra John Arve Michelsen, som skal til triathlon VM på Hawaii, del 2. » Svøm for livet

Notice: Array to string conversion in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Array to string conversion in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Indirect modification of overloaded property WP_Post::$Array has no effect in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Warning: Illegal string offset 'output_key' in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Array to string conversion in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Array to string conversion in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Indirect modification of overloaded property WP_Post::$Array has no effect in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Warning: Illegal string offset 'output_key' in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Array to string conversion in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Array to string conversion in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Indirect modification of overloaded property WP_Post::$Array has no effect in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Warning: Illegal string offset 'output_key' in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Array to string conversion in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Array to string conversion in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Indirect modification of overloaded property WP_Post::$Array has no effect in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Warning: Illegal string offset 'output_key' in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Array to string conversion in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Array to string conversion in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Indirect modification of overloaded property WP_Post::$Array has no effect in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Warning: Illegal string offset 'output_key' in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Array to string conversion in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Array to string conversion in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Indirect modification of overloaded property WP_Post::$Array has no effect in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Warning: Illegal string offset 'output_key' in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Array to string conversion in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Array to string conversion in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Indirect modification of overloaded property WP_Post::$Array has no effect in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Warning: Illegal string offset 'output_key' in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Array to string conversion in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Array to string conversion in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Notice: Indirect modification of overloaded property WP_Post::$Array has no effect in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604 Warning: Illegal string offset 'output_key' in /customers/a/b/c/svomforlivet.no/httpd.www/wp-includes/nav-menu.php on line 604
-Say Yes!

Swim for life!

Treningstips fra John Arve Michelsen, som skal til triathlon VM på Hawaii, del 2.

John Arve i bassenget på treningsleir. Foto: Privat.

John Arve i bassenget på treningsleir. Foto: Privat.

Besvart av John Arve Michelsen, VM delager i triathlon.

1. HA ET KLART MÅL.
Mange tror de har et mål, men få har egentlig et klart mål. Det de har er ønsker. For å gjøre et ønske om til et mål må en evaluere hele livssituasjonen. Har jeg den tid som kreves for å trene det som skal til? Er jeg villig til å innhente kunnskap slik at jeg kan trene smart? Er det realistisk, evt hva må til for at det skal bli realistisk?

2. FINN UT HVA SOM STÅR MELLOM DEG OG MÅLET DITT.
For å nå målet ditt må du stekke deg langt. Da må du ikke trene som alle andre, eller likt et treningsprogram du har sett i et blad. Du må kjenne dine svakheter å jobbe ekstra med disse. Dette krever selvinnsikt og kan være vanskelig.

3.PLANLEGGING ER NØDVENDIG FOR Å NÅ MÅLET.
Gode atleter blir ikke gode ved å trene på måfå. Noen trenger en nedskrevet plan til minste detalj. Jeg er ikke av den typen fordi jeg synes det tar litt av gleden vekk ved å trene. Men jeg har en plan oppi hodet alt etter hvilken periode i treningen jeg er inni.

4.MÅL FREMGANGEN
Ingenting er verre enn å stille på startstreken å tro at man har forberedt seg best mulig, men så viser det seg at man ikke er klar. Derfor trenger man å teste seg med jevne mellomrom for å forberede seg best mulig til konkurransen. Tidlig i sesongen kan testen være en styrketest f.eks maks knebøy på 5 rep. Senere hvis den spesifikke styrken er bra kan man teste den aerobe utholdenheten. Dette kan gjøres på forskjellige måter alt etter hvilken sport en utover. Men det er viktig at testen er racespesifikk. F eks har jeg en test ca 4 uker for konkurransen hvor jeg sykler rolig til Åkra. Deretter sykler jeg i konkurransefart 4 ganger rundt Sør-Karmøy. når jeg kommer hjem tar jeg på meg løpesko og løper i sone 3-4  ( egentlig det jeg er god for) rundt lysløypa i Kopervik – til sammen ca 168km sykkel og 6km løp. Denne økta er hard og forbereder meg på Ironmankonkurransen. Viktig at rundetidene på sykkel er jevne og at jeg spiser og drikker som jeg vil gjøre på konkurransen. Denne økten tar jeg hver uke de siste 4 ukene, men kutter ned med en runde hver uke.

5.GJØR KUN DEN TRENINGEN SOM ER NØDVENDIG FOR Å OPPNÅ MÅLET.
Her er det mange som gjør feil og tror at «No pain – no gain» er veien å gå. Den metoden resulterer som regel i skader, sykdom og motivasjonsvikt.  Det er ikke den som trener mest som vinner, men den som trener smartest. Da må en ha selvinnsikt og vite hva som er rett trening for den enkelte. I begynnelsen syntes jeg dette var spesielt vanskelig. Jeg hev meg over all litteratur og ansatte trener. Jeg gjorde ting vanskelig for meg selv, og dess mer jeg leste om hvordan jeg skulle trene desto mer  følte jeg at jeg gjorde noe galt. Det er for mange meninger om hvordan en skal trene, og det ene argumentet slår det andre i hjel. Så vær kritisk når en leser blader som f.eks «I form» eller andre som kommer med lettvinte løsninger som at å trene 4×4 intervall er den beste måten å oppnå god kondisjon. Dette er tull !! Ved å trene disse intervallene blir en kanskje god til å løpe i 10 min, men skal en være i god form til en konkurranse med varighet over 1 time , MÅ de anaerobe terskel intervallene ha en varighet på mellom 40min og 1t10min ellers klarer man ikke å holde ut på de lange konkurransene.

6. MENTAL STYRKE ER VEL SÅ VIKTIG SOM DEN FYSISKE.

Selvtillitt er den viktigste mentale ferdigheten!
Noen har større selvtillitt enn andre i utgangspunket. Men man må skille mellom selvtilfredshet og selvtillitt. Jeg slet i starten med dårlig selvtillitt fordi jeg ikke visste om jeg trente rett. Dette gjorde meg usikker. Pa startstreken må man føle at man har gjort den rette treningen, at man er uthvilt og glede seg til å starte. Jeg har teknikker som ubevisst styrker min psyke. Som nevnt har jeg race-forberedende trening. Men jeg har også vent meg til  at når jeg har bestemt meg for noe, så vil jeg fullføre det. f. eks hvis jeg har bestemt meg for å være 15 min i badstu – så er jeg i 15 min selv om badstua er mye varmere enn vanlig. Slike ting gjør meg tøffere.

7. TEKNIKKTRENING ER VIKTIG FOR Å OPPNÅ SUKSESS.

Mange utholdenhetsutøvere, selv eliteutøvere unngår å trene teknikk. Men bedre teknikk betyr mindre energiforbruk, som gjør at man kan være raskere med mindre energiforbruk. Dette er spesielt viktig i svømming og mer tekniske idretter, men det er mye å hente ved å ha en god teknikk på sykkel, løp ski osv også.

8. TREN PÅ DE SPESIELLE KRAV SOM IDRETTEN STILLER.

Igjen ; Du blir ikke god til å løpe maraton ved å løpe 4×4 min intervaller. Du blir heller ikke god å svømme ved bare å løpe. Det er ikke dermed sagt at en må kun trene den sporten som kom det skal konkurreres i. Løping kan f.eks hjelpe svømmere å få sterkere hjerte og lunger. Men ca 90% av treningen må være sport spesifikk.
Men spesifikk styrke som styrketråkk for syklister og spensthopp for løpere, samt basetrening for styrke mage og rygg er noe alle utøvere trenger.

9. HVILE ER LIKE VIKTIG SOM TRENING.

Når en trener så bryter en ned muskulaturen. Når en hviler bygger man den opp til et høyere nivå enn for treningen. Får en for lite hvile så bryter en bare kroppen mer ned. Jeg er veldig motstander av hvordan mange trener i dag. De presser inn knallhard trening i kun 20-30 min i en lunchpause, for det er da de har tid. Eller de har hørt at det er nok for å oppnå fremgang. En må alltid ta hensyn til den totale belastningen. Har en en stresset jobb, unger , hus eller andre forpliktelser vil en slik økt kun resultere i at man bryter ned kroppen.

10. HA FOKUS PÅ DIN LIVSTIL FOR Å OPPNÅ SUKSESS.

Hvis ditt mål er kun å fullføre Hydro Rundt på 30 min trenger du ikke være så nøye med hvilken mat du spiser, alkoholinntak, søvn, stress, treningspartner, venner, tøyning, utstyrsvalg, treningsanalyse eller styrketrening. Men er målet å svømme den engelske kanal eller kvalifisere seg til VM i Ironman MAA du ta hensyn til disse tingene. Jeg vet jeg ikke har vært flink til å unngå alkohol. Hvis en er beruset så har en ødelagt treningen for hel uke- kanskje mer fordi jeg blir lat etter en fest og kommer meg ikke i gang med treningen en stund etter festen. Da jeg trente styrke så gjorde ikke en fest til at jeg mistet så mye form. Men for en som driver med kondisjon så er dette gift!! De andre tingene er jeg flink til a gjøre og har spesielt blitt flink til å spise rett i det siste.

Til slutt vil jeg si at det er mange gode råd å få fra tidligere utøvere. Grete Waits mener at å stille godt forberedt og ha en positiv innstilling er veldig viktig. Jeg sier meg enig. Etter den dårlige svømmingen i  Brasil sa jeg ok da får jeg klemme til på sykkel for å ta igjen tid. Eller når pulsklokka streiket, enset jeg det ikke, men tenkte på å holde oppe tråkkfrekvensen og presse som i vanlig konkurransefart. Men jeg var forberedt, så jeg trengte ikke pulsklokke for å styre intensiteten. Jeg visste hvor hardt jeg kunne sykle og ennå ha krefter til maraton.
Mange gjør det veldig vanskelig med å hevde at noen intervaller er bedre å trene enn andre, eller er veldig nøye med å bruke pulsklokke eller wattmåler. På 70-80 tallet hadde de ikke så gode hjelpemidler ( merk at jeg sier hjelpemidler, for enkelte utøvere er slaver av dem) men f.eks maratontidene fra den gang er mye bedre enn i dag. Unngå for mange turer over anaerob terskel, men tren smart og jevnlig, så kommer fremgangen.

Leave a Reply