-Say Yes!

Swim for life!

Nyttårsforsettet røk allerede? Fortvil ikke, jeg har en plan.

DreamsCancelled

Følgende samtale fant sted 5. januar under en løpetur med en kamerat;

Utklipp……
Stian Vikra (meg);
«-Jeg skal ned 12 kg innen 1. april og videre ned 3 kg til sommeren.
Forskjellen på meg og alle andre er liten, men vesentlig. 
Når folk sier de har bestemt seg for noe, så mener de at de skal prøve.
Når jeg har bestemt meg for noe, så vet jeg allerede at jeg har lykkes.»

Kamerat;
«-Når du sier det så tror jeg faktisk på deg. Kan ikke du blogge om det? Det er så mange i disse dager som har satt seg mål, som de kommer til å gi opp i løpet av noen uker!»

Som tidligere marinejeger og ikke minst langdistansesvømmer (Siste tur Norge – Danmark 180-200km på 45 timer) er jeg veldig komfortabel og vant til å sette meg store mål.
Og enda viktigere, nemlig å nå dem!

I de følgende innleggende skal jeg gi deg tips om hvordan du kan lykkes med dine nyttårsforsetter ved å bruke min egen slankeprosess som eksempel.

Det viktigste av alt er å definere et klar mål.
Det er også viktig å huske på at et mål ikke er en drøm.
Et mål er ikke noe du ønsker å være. Et mål er noe du har bestemt deg for å bli, samtidig som du har erkjent at du må ofre noe for å få det til.

Etter at jeg svømte fra Norge til Danmark har jeg tatt det rolig, ekstremt rolig treningsmessig. Jeg har praktisk talt nesten ikke trent. Jeg svømte i går for første gang på to måneder. Samtidig har kostholdet vært veldig dårlig. Jeg er nå oppe i 90,7kg pr. 01.01.2015.
Mine tanker nå er å gjøre meg klar til å bli en lykkelig (mentalt/fysisk) gjennomsnitts mosjonist.

OM MÅLET;
Før du setter deg et mål må du svare på noen spørsmål.
Hva – Hva er det endelige målet?
Hvordan – Her bør du være forberedt på å ofre noe (rutiner, matvaner etc)
Hvorfor – Dette bør du besvare enkelt å greit fordi du mange ganger i prosessen kommer til å spør deg selv; «Hvorfor gidder jeg!»
Deretter kan du sette deg kortsiktige mål og det endelige målet.

Hva?
Gå ned fra 90,7 kg til 75kg
NB. Det er ikke gunstig å ha kilo som referanse og jeg vil anbefale folk å gå på fettprosent. Grunnen til at jeg selv velger kg er at jeg vet at min fettprosent er godt over normalen om jeg går ned til 75-78kg. 78kg var nemlig utgangspunktet mitt for å svømme 45 timer i Skagerak og det gikk fint ;-)

Hvordan?
Endre kosthold (Mer om dette i neste innlegg)
Uten å veie mat og telle kalorier.
Justere med mosjon/aktivitet (Mer om dette i neste innlegg)

Hvorfor?
Etter endt svømmeprosjekt har jeg hatt 6mndr «ferie» og jeg ligger nå 12,7kg over vekta da jeg kom hjem fra Spania. Denne jula var jeg 4kg tyngre enn i fjor jul.
Jeg ønsker å komme ned i en vekt jeg kan trives i som mosjonist, og ja selvfølgelig; SE BRA UT. Men selvfølgelig uten å bli sykelig opptatt av vaskebrett, hva jeg spiser og kaloritelling.

Mine mål er;
Kortidsmål;
1. Gå ned fra 90,7 kg til 78,0 kg innen 01.04.2015.
2. Gå ned fra 78,0 kg til 75,0 kg innen 01.06.2015
Langtidsmål;
1. Stabilisere vekta mellom 75,0 kg -79,0 kg

Hjelp! Hva gjør du når du når målet?!  – ( mer i kommende innlegg)

Hjemmelekse;
HVER ENESTE GANG DU TENKER PÅ MÅLET;
se for deg at
DU HAR LYKKES!

NESTE INNLEGG: Hvordan lykkes med slankingen? Her er svaret. (Del 1. Kosthold).

«Jeg er ingen slanke ekspert, jeg er ingen kostholds ekspert, jeg er ingen trenings ekspert.
MEN jeg er ekspert på å nå mine mål, uansett hvilket fagfelt jeg velger, her kommer mine tips!»
-Stian Vikra.

1 Comment
Leave a Reply