-Say Yes!

Swim for life!

Hvordan lykkes med slankingen? Her er svaret. (Del 3. Mental innstilling)

IMG_3398


«Understanding the game.»

For å kunne vinne kampen mot kiloene så må vi forstå, og ikke minst innse, en ting; Kroppen vår elsker sukker, den er rett og slett avhengig av sukker.
Kroppen bruker syv dager uten sukker på gi slipp på denne avhengigheten. Det er alt du skal sikte på de første syv dagene av din nye hverdag.
Ikke på hvor mye du spiser, men ene alene på å  unngå mat fra «IKKE» gruppa! (Ref. xxxxxxxxxxx)

Uansett hvor stor, eller liten, din utfordring er så må du ha hodet med deg. I de alle fleste tilfeller må du da «endre» måten du tenker på, eller kanskje lettere formulert «lure» hjernen din.
Dette skal du gjøre ved å ligge i forkant, med enkle sunne løsninger, når kroppen ønsker å ta den enkle usunne løsningen.
«Hørte du hva jeg sa? Du må ligge i forkant med den enkle «sunne» løsningen!»

Så hvordan kommer vi i forkant av disse lystene våre?

«Playing the game.»

Tidsrammer er stikkordet, vi sier til hjernen at dette er midlertidig. Vi sier til oss selv at denne perioden skal det være slik, enten du liker det eller ikke.
Når vi låser dette til en periode blir alt så mye enklere å akseptere for vår lille gjenstridige hjerne.

Den første tidsrammen du skal forholde deg til er, som sagt,  «syv dager». Kall det gjerne en introduksjonsuke, vil du ha et mer avskrekkende navn kan du kalle det helvetesuka.
Denne uka skal du ikke tenke på hvor mye du spiser. Det eneste som betyr noe er at du holder deg unna «IKKE» gruppa.
Kort og godt: Hold deg unna sukker!
Denne uka er ikke målet å slanke seg, denne uka er det eneste målet å kvitte seg med suget etter sukker.

Når du har overlevd første uka kan du rette fokus på slankeperioden. Hvor lang tid trenger jeg for å nå målet?
For meg var det naturlig å si 3 måneder, siden 1kg pr uke i tolv uker totalt blir 12kg, som er mitt mål innen 1. april.
Jeg vil anbefale en tre måneders periode til å begynne med. (1kg pr uke er MYE, jeg vil ikke anbefale mer enn 0,5kg pr uke om du ikke er ekstremt motivert). Det sunneste er egentlig å legge om kostholdet å la det gjøre jobben, blir det mer er det kjempebra, blir det mindre så gjør det ikke noe. Det endelige resultatet er viktigst. 0,5kg x 52uker = 26kilo på et år!
NB! Du skal tenke dag for dag, måltid for måltid, aldri se langt fremover. Lev i nuet. Gled deg over alle små seier i hverdagen.

Hvorfor skal du sette et tidsbestemt mål?
Når du starter slankingen vil det føles ut som om du ikke skal spise noe du er glad i på uoverskuelig fremtid. Derfor må vi avgrense målet til å gjelde en viss periode som hjernen din kan leve med. Dersom målet føles uoppnåelig er du dømt til å mislykkes.

Samtidig er det slik at dersom du klarer å holde kostholdet bra i tre måneder, så har du faktisk endret kostholdsvanene dine. Du må da ta et aktivt valg for å gå tilbake til de gamle uvanene. Det skal du ikke, du skal fortsette.
(Derfor er min metode bedre enn slankekurer med pulver og all slags midlertidige endringer, vi endrer tankesett og rutiner, vi går ikke for en løsning som gjør at vi tre måneder senere står til knes i de gamle uvanene våre igjen, og sakte men sikkert blir dratt ned i søla igjen).

Det viktigste av alt i slankeperioden er å finne alternativer.
«HVA HVIS !?»
Hva gjør du når du får ubeskrivelig lyst på søtsaker og bare må ha det? Det er ubeskrivelig viktig at du tenker gjennom dette og legger en plan.
Når er sjansen størst at du går på denne smellen? Hvordan kan du unngå det?

Dette er faktisk veldig lett å unngå med noen små rutiner, nedenfor ser du noen eksempler på hvordan jeg har gått frem;

Rutiner:
Identifisert:
Ser film. Spiser chips og drikker cola.
Eliminert:
Byttet ut med epler og mandariner, Vann med kullsyre og smak. (Mest mandariner).

Identifisert;
Etter trening, spesielt lengre løpetreninger.
Sterkt ønske om o´boy (…med mye kalorier…..)
Eliminert;
Brukte vannmelon og drakk vann, dusjet, spiste så sunn kveldsmat.

Identifisert;
Vanlig: På besøk hos venner og kjente hele dagen, på vei hjem sulten og dårlig tid.
Eliminert;
Epler og mandariner i bilen. Evt. knekkebrød.

«Winning the game.»

Det som er fantastisk bra er at jo lenger tid du er borte fra sukker, jo mindre skal du ha for å blidgjøre kroppens behov for sukker: Kort og godt du kan kose deg med mindre mengder sukker. Jeg har faktisk lagt merke til at jeg koser meg mer med mat nå enn før, selv om det var mer usunn mat tidligere.

Samtidig ved å holde deg til fem måltider, dvs tre hovedmåltider, samt to mellommåltider så unngår du overspising.

«Ending the game.»

Hva når du når målet?
Når dere har kommet dere gjennom perioden og er på øsnket vekt så vil kroppen ha mindre behov for sukker, du blir fortere mett, du tar de små rette valgene i hverdagen mtp aktivitet, samtidig som du har et bevisst forhold til kaloririk mat.

Som dere kanskje har fått med dere så har jeg ikke postet et før bilde. Det kommer jeg heller ikke til å gjøre. Mitt mål er i kg. Jeg øsnker ikke å ha fokus på kropp. Som sagt tidligere så vet jeg av erfaring at jeg er godt innenfor normalen på fettprosent om jeg er 78kg. Jeg svømte i Skagerak i 45 timer uten våtdrakt da jeg var rundt 78kg….
Når det er sagt hva gjøre jeg når jeg nærmer meg målet? Jo, jeg tar en fettprosent måling, så kan jeg sammenligne den med vekta.
Jeg sier til meg selv at jeg skal ligge på 76-79kg, og innvilger meg, når det passer meg å spise hva jeg vil. Men jeg tviholder på mine sunne rutiner som en normal.
Og det er forskjellen på all slags slankekurer, når vi er kommet i mål, så er kostholdet vår endret. Og Blir jeg eksempelvis 80kg, ja da får jeg stramme inn litt i en uke eller to.

Å lykkes handler om å feile og prøve igjen. Derfor skal du gå på badevekta evt ta en fettprosentmåling jevnlig slik at du kan sette inn tiltak før du har lagt på deg mer du har satt som maks grense for tiltak, i mitt tilfelle 79kg.
Å lykkes med slankingen handler om å gjennompta sunne rutiner, selv om det gikk dårlig en stund, å slanke seg handler om å feile, den handler om å legge på seg en kilo eller to for så å gå ned igjen. Aldri, aldri, aldri gir du opp kampen, samme hvor mye du har sluntret unna så er det først når du slutter å feile at du har mislykkes.

FAILURE

FAILURE

FAILURE

FAILURE

FAILURE

IS NOT AN OPTION.

Tidligere innlegg om dette tema:
NYTTÅRSFORSETTET RØK ALLEREDE? FORTVIL IKKE, JEG HAR EN PLAN.
HVORDAN LYKKES MED SLANKINGEN? HER ER SVARET. (DEL 1.KOSTHOLD)
HVORDAN LYKKES MED SLANKINGEN? HER ER SVARET. (DEL 2. AKTIVITET)

Neste innlegg:
Hvordan lykkes med slankingen? Her er svaret. (Del 4. Min status – og hvorfor den er slik den er).

“Jeg er ingen slanke ekspert, jeg er ingen kostholds ekspert, jeg er ingen trenings ekspert.
MEN jeg er ekspert på å nå mine mål, uansett hvilket fagfelt jeg velger, her kommer mine tips!”

-Stian Vikra.

Leave a Reply