-Say Yes!

Swim for life!

Hvordan lykkes med slankingen? Her er svaret. (Del 2. Aktivitet)

Dette bildet postet jeg på Svøm for livet sin side på facebook 30. april 2014, ca. 3 måneder før jeg svømte over Skagerak.

 

For de av dere som sitter med hjerte i halsen og er nervøse for å motta aktivitet-/ treningstips av en som på det meste trente 42 timer i uka, vil jeg si en ting: «- Slapp av! Slanking handler ikke om å trene seg ihjel.»

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen.  Jeg ønsker ikke å telle kalorier eller veie mat eller timer med trening for å holde vekta.
Når det er sagt er det greit å ha et forhold til hvor mye kalorier mat inneholde pr 100gram, noe som står på baksiden av alle produkter. Det er veldig enkelt å sammenligne med andre produkter.
Enkelt å greit –> velg produkter med mindre kalorier, så er mye gjort. Vi må ha et bevisst forhold til hva vi putter i oss.

NØKKELEN: BALANSE OG JUSTERING AV DAGENS KALORIINNTAK MED TRENING
Spiser du mat fra valgfri gruppa så må du kompensere med aktivitet, det er noe av det viktigste med trening, å ha balanse mellom inntak av «usunne» måltider og aktivitet, vil du unne deg pizza en dag så er ikke det forbudt, men ta deg en gåtur i tillegg, så kan pizzaen være lønn for strevet.
(Mer om kategorier i innlegget Hvordan lykkes med slankingen? Her er svaret. (Del 1. Kosthold))

Så hva mener jeg med aktivitet og hvorfor bruker jeg ikke ordet trening?

Det er to grunner til at jeg bruker ordet aktivitet og ikke ordet trening;

1. Du kan være aktiv uten tradisjonell trening.
For eksempel så er du aktiv når du jobber i mer eller mindre grad, du er aktiv når du går tur i stedet for å kjøre.
Du er aktiv når du går i trappene i stedet for heisen.
Det er det vi ønsker, det viktigste du gjør er de små valgene du tar i hverdagen, ta trappa!

2. Jeg ønsker ikke, hverken for meg selv eller de som følger bloggen, å anbefale et treningssregime som gjør at du er avhengig for å trene for å holde vekta etter at du er på idealvekta. Da skal vi ha gjort grep med kosthold og aktivitetsnivå slik at du slipper å trene urealistisk mye, men kun holde deg til 2-3 øktene i uka.
Slanking handler om kosthold, om å være ærlig og ikke minst bevisst på hva man spiser!

Hvorfor skal jeg øke aktivitetsnivået?

Slik jeg ser det er det tre grunner til at du skal øke aktivitetsnivået:

1. FORBRENNINGEN AV FETT
Hele poenget med slankingen er å forbrenne kalorier, men når vi spiser mindre vil forbrenningen gå ned.
Derfor vil jeg ikke bare anbefale at vi spiser mellommåltidene, men at vi også tar utfordringen om å øke aktiviteten i det daglige.

2. MENTAL HELSE – GLEDE
Dersom vi sammenligner oss med en hund…
Den blir ikke særlig fornøyd om den kun vaskes, mates og deretter kjøres i bil dit den skal!
Den vil gå tur, den vil være i aktivitet. Det vil du også!
Problemet til oss mennesker er at som oftest er vi ikke klar over at vi faktisk ønsker å være i aktivitet, før aktiviteten er over!
Da løser endorfinene og stoltheten ut! Du behøver ikke ha lyst til å være i aktivitet, det skal være en rutine. Motivasjonen kommer etterpå!

4. FYSISK HELSE
Dersom du klarer å øke aktivitetsnivået. Vil du få alle fordelene trening gir. Bedre kondisjon, sterkere skjelett… … …
Og ikke minst en bedre forbrenning som gir økt forbrenning av fett. Noe som igjen vil lette belastningen på skjelett og ledd.

For meg personlig er det tre store grunner til at jeg trener i forbindelse med min vektnedgang. Det hadde strengt tatt ikke vært nødvendig å trene for å gå ned i vekt, men jeg gjør det, som sagt, av disse tre grunnene;

1. Mental helse og fysisk helse
2. Kosthold, jeg kan kose meg fra tid til annen. (Lettere å komme i underskudd på dagens kalori inntak).
3. Raskere vektnedgang

Aktivitetslekse:

  1. Identifiser steder du kan gå trapper i stedet for heis og lignende små rutiner i hverdagen, som kan endres til det bedre.
  2. Gå en tur. Denne skal du gå i tiden fremover, ikke fordi d har lyst men fordi det er en rutine. noe du skal og bare må gjøre. (Dessuten brukes denne turen som kompensasjon for dager med for mye mat evt usunn mat)
  3. Valgfritt A eller B:
    A. Gå en tur 3 ganger i uka, minimum en time.
    B. Tren 3 ganger i uka. (yoga etc. teller ikke).

Grunnen til at dette kun ble et kort innlegg er at jeg ikke vil basere mine slanketips på aktivitet, det ville gjort at vekta kom like fort tilbake som den kom av!
Jeg vil at du skal endre rutiner i hverdagen på kost, aktivitet (småting i hverdagen) og sist men ikke minst måten du tenker på!

Måten du tenker på skal jeg skrive om i neste blogg innlegg;
«Hvordan lykkes med slankingen? Her er svaret. (Del 3. Mental innstilling)»

Tidligere innlegg;
Nyttårsforsettet røk? Fortvil ikke. Jeg har en plan.
Hvordan lykkes med slankingen? Her er svaret. (Del 1. Kosthold))

 

Leave a Reply